روش های یادگیری ریاضی
یادگیری دانش ریاضی

در دنيای پر رمز و راز امروز تغييرات به حدي چشمگير و غيرقابل پيشبينی است
كه بی توجهی به آن میتواند لطمات جبران ناپذيری را به دنبال داشته باشد. بخش
عمدهای از اين تغيير به تغييرات اساسی در نحوه توليد علم مشاهده می گردد.
امروزه ديگر با روشهای خود ساخته غير علمی نمیتوان توليد دانش عميقی را
انتظار داشت. براي رسيدن يا توليد هر روش
جديدی كه از عمق لازم برخوردار باشد روش های سنتی امروز پاسخگو نخواهد بود،
لذا توجه به روش های علمی تر كه تلفيقی از روش آموزش، روان شناسی تدريس و
روان شناسی يادگيری باشد در رسيدن به هدف، راه همواری را پيش رو خواهد
نهاد. از جمله دانشی كه هر فرد مجبور است تا حدودی به آن روی آورد، دانش
رياضی است...
رياضی دانش درست فهميدن، درست عمل كردن و نهايتا
درست زندگي كردن است. اگر
به ديد اعداد و ارقام ساده به آن نگريسته شود،
بسياري از افراد از حلقه درک آن خارج اند ولی اگر به عنوان یک مهارت
زندگي
بدان نگريسته شود، يقيناً همه بايد آن را فراگيرند. پس اگر بپذيريم كه
رياضي يعني زندگي و فهم آن به درست زندگی كردن می انجامد، در روش آموزش و
درک آن بايد درست عمل كرد. در دنيای امروز نگرش به آموزش رياضی به طور جدی
تغيير نموده است.
آموزش رياضي براي رياضي دان كردن دانشآموزان نيست بلكه براي بهتر زندگيكردن آن هاست، لذا براي آموزش رياضي ابتدا بايد آن را به سطحي رساند كه همه دانشآموزان قادر به درك آن باشند و از طرفي ديگر طوری آن را با كاربرد زندگي روزمره گره زد تا آن ها را براي درست زندگي كردن آماده نمايد. از سوي ديگر رويكردهاي آموزش رياضي دچار تغيير اساسي شده است. روشها از معلم محوري به دانشآموز محوري به شدت در حال تغيير است. اين رويكرد بستري را فراهم ميسازد كه دانشآموزان خود قادر باشند مفهوم مورد نظر را توليد نمايند تا سهم خود را در اين فرايند بيابند. يادگيري مشاركتي و يادگيري در گروه از روشهاي ديگر مؤثر آموزش است كه دانشآموزان درآن فعال تر ميآموزند. از ديگر محورهاي آموزش رياضي توجه جدي به فرايند به جاي محصول است يعني دانشآموز آنچه در مسير هدف ياد ميگيرد مهمتر از خود هدف است. آموزش مهارت محور و تأكيد به اهداف مهارتي به جاي اهداف دانشي از رويكردهاي دیگر آموزش رياضي است.
بهطوركلي برخي از مهارتهاي مؤثر در آموزش رياضي بهشرح ذيل است:
1 ـ تخمين و تقريب عددي
2 ـ اندازهگيري
3 ـ استفاده از ابزار و فنآوري
4 ـ استدلال و كشف
5 ـ فرضيهسازي و نظريهپردازي
6 ـ الگويابی و مدلسازي
7 ـ شمارش
8- استفاده از نمودارها و شهود هندسي
9 ـ محاسبات عددي و عمليات ذهني
10 ـ حل مسئله
منبع: با تشکر از وبلاگ مشاور تحصیلی - معلم ریاضی (ولی لو)